Tuesday, November 07, 2006

Berhari raya dan pengalaman seram




Alhamdulillah, pada malam Ahad yang lalu, kami dapat bersama sebahagian dari keluarga yang di Kuantan untuk makan malam setelah berjaya berpuasa 6 hari dalam bulan Syawal. Pada malam tersebut kami cuma menjemput bapa dan ibu saudara sahaja kerana pada keesokan harinya jemputan dikhaskan kepada bapa dan adik beradik. Ini adalh kerana kemampuan kami yang terhad.

Masakannya biasa saja. Nasi putih lauk asam tumis ikan parang, sayur lemak cili padi, ikan keli goreng, ayam goreng berempah dan ulam jambu golok. Kami menyediakan pudin dan teh sebagai pencuci mulut.

Tidaklah aku tahu apa yang dibualkan oleh DITH bersama ibu saudaraku kerana kami duduk agak jauh di bahagian ruang tamu sedangkan mereka masih menikmati saki-baki lauk sambil berbual.

Kami bercakap perihal negara, politk semasa, bahasa dan budaya, kerjaya dan akhirnya pengalaman seram kami.

Ayah CIk bercerita, "saya masih ingat lagi ayah saya cerita masa kecik-kecik dulu yang Bukit Genting dekat Paya Pasir ada hantu. Kawe masa tu kecik lagi dan tidur di kerusi belakang kereta. Tokki(Arwah datukku) kate, masa dia lalu, dia nampok perempuan baju putih menahan kereta. Mana ada rumah orng dekat situ. Masa zaman enam puluhan jalan sempit dan kereta tak banyak bila malam."

Bapa saudara yang seorang lagi mengisahkan beberapa bulan yang lalu sewaktu beliau balik ke Kuantan dari Kuala Lumpur, "masa tu jam 4 pagi dan saya dah nak sampai Paya Bungor dekat dengan kampung orang asli tiba-tiba selepas selekoh saya nampak ada orang berambut panjang berwarna putih berhenjut-henjut setempat di tengah jalan. Pak Itam tak nampak muka dan kaki dia walaupun disuluh dengan lampu kereta."

Beliau terus lalu tanpa memperdulikan lembaga tersebut. Pada pagi tersebut selepas meninggalkan pekan Sri Jaya, beliau merasa mengantuk dan kemudian tiba-tiba seram sebelum pertemuan yang menakutkan itu.

Tiba-tiba mak saudaraku menyampuk, " Mi tau tak highway baru tu banyak hantu? Kawan mak Itam cerita, ada kawan pejabat dia dari KL nak ke KT singgoh kat gerai R&R sebelum Gambang malam sebelum di sampai ke KT. Dia kata sedap mi kat situ. Kawan dia sampuk, mana bukak lagi tempat tu! Dalam perjalanan balik ke KL, dia singgohlah kat R&R tu. Beriya dia 'cross' jalan nak ke gerai tu. Memang kosong dan duit dia bayor masih ada kat situ. He he he.... apa dia makan agoknye!"

"Memang berhantu highway baru tu. Tahun lepas kawan Teh ada kena kacau masa dia dari Gambang ke Bkt Goh. Dia nak balik ke Kg. Tiram, Indera Mahkota." Aku menambah.

Adik kepada jiran ayahku berkawan dengan P5. Dia memandu BMW 3 series dan suka memandu laju. Beliau bekerja di KL dan pulang ke Kuantan untuk menemui keluarga pada hujung minggu. Pada hari tersebut beliau bertolak agak lewat kerana kerja yang banyak. Beliau melalui exit Gambang lewat jam 12.00 tengah malam dengan kelajuan mencecah 200km sejam. Selepas beberapa lama dan beliau sedar yang perjalannya masih tak sampai-sampai. Kebiasaannya belioau mengambil masa tidak sampai 10 minit untuk sampai ke Tol Bkt Goh. Barulah disedarinya yang di luar kereta kegelapan, tiada sebarang cahaya atau kereta yang berselisih. Beliau terus memberhentikan kereta, membongkok tunduk sambil memejam mata dan terus melaungkan adzan sekuat hati. Selepas adzan dan membuka mata, baru didapati cahaya kelihatan dan beliau masih di lebuhraya. Beliau sampai dengan selamat di rumah untuk menceritakan pengalamannya.

Ada banyak lagi cerita seram termasuk yang dialami oleh aku sendiri tetapi biarlah ia menjadi pengalaman dan pengajaran bahawa bukan kita shaja yang menghuni dunia ini. Jin yang dijadikan dari api berkongsi dunia dengan kita. Iblis dan syaitan dari masa ke semasa terus mengganggu kita.

Ketakutan yang amat sangat dengan asas agama yang lemah boleh menyimpang diri seseorang dari kebenaran. Allah telah mengingatkan kita bahawa makhluk ini tidak lebih kekuatannya dari kita, cuma kita manusia mudah berasa takut dan tidak beramal dengan bekalan yang dianugerahkan iaitu Al Quranulkarim. Jesteru itu, ramai yang meminta bantuan serta pertolongan dengan cara yang salah dan boleh menyesatkan.

Setelah sebualan berpuasa dan beramal membina kekuatan, marilah kita meneruskan usaha ini agar menjadi insan yang hanya takut pada Allah, pencipta sekelian alam. Wallahi 'alam.

10 comments:

Anonymous said...

Ikelah, as usual nice photos of food.

menggunakan slide.com kerana trend atau kerana lebih kemas dan jimat space?

thanks for the nasihat. hah Bby! lain kali lepas tengok cerita hantu, jangan suruh i teman pi toilet lagi!

dith said...

Ohh...you all cerita hantu rupanya! Ish ish. Kita orang cerita pasal masalah negara dan bagaimana nak menangani isu2 terkini.

Mama Sarah said...

ikelah, nanti kalau ada masa cerita how you came about the name 'ikelah'.

Anonymous said...

dr ikelah, saya lebih seram tengok slide juadah makanan lazat2 tu dlm usaha utk mengecil & meringankan badan ni...hehehe

p/s kenapa sejak akhir2 ni dr ikelah & roza spt mahu berlawan slide makanan? ada pertandingan antara sesama sendiri dlm diam>

Arifah said...

Yumyum,sedappppp!! Hehhe. Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin! =)
My parents sent their salams. U know, during raye we went to ur house but u guys weren't home. Wasn't planning on it really though, ingat nak drop by mengejut. Hehhe. Tapi suprise tak menjadi plak. =P

Anonymous said...

mama sarah
thanks.
saya guna slide sebab ia berkait... urutan penyediaan lauk.
cerita hantu memang menyeronokkan.

dith
isu terkini sukar ditangani.
cerita hantu boleh dibuat iktibar.

mama sarah
ikelah= ikan kelah. dipendekkan kerana mudah nak register email di yahoo dan sebelum itu hotmail. otak ketandusan ide untuk mencipta username yang canggih canggih. ;)
mengapa ikan kelah tak nak tanye? ;)

azahar
gambar bambar makanan kerana bulan ramadhan ini saya kerap memasak. jadi saya mengambil gambar hasil masakan saya. ;)
selepas ini rasanya tiada lagi gambar masakan sendiri. ;)

afie
sama salam hari raya.
thanks for dropping by walaupun kami tiada di rumah. kami ke Ampang sehingga sabtu. salam kembali to your parents, boleh singgah masa lain tetapi kena call dulu so that we will try to make ourselves available sebab kami jarang di rumah, even weekends. ;)

Mama Sarah said...

saya 'research' ikan kelah. hasilnya "raja ikan sungai". menarik tu. Maka, nak juga tahu kenapa ikan kelah menjadi pilihan? kenapa tak ikan patin yg selalu disebut2?

mynn said...

iksyshshshs! cerita2 hantu pulak ikelah. dah lah tadi, saya drive sorang2 atas motorway sampai kat rumah pukul 12 malam. teringat jugak pasal benda2 ni terutama sekali kat motorway yang tak belampu tu.

sekali tengok, ikelah pulak yang cerita pasal pengalaman2 seram.

okay, kalau macam ni saya naik tidur dulu lah. takut nak duduk kat bawah sorang2 pukul 1.20 pagi ni.

zzz

Anonymous said...

kajian mendapati masakan kaum lelaki lebih sedap & enak drp perempuan.
utk itu, saya harus merasai hasil tangan dr ikelah bila ke kuantan satu hari nanti...hehehe

Ikelah said...

mama sarah
nanti saya akan ceritakan kemudia al kisahnya.

mynn
biasalah hantu hantu, ada yang mengacau, ada tidak. mereka yang kuat hati jarang dikacau.

azaar
hubungi saya jika ke kuantan, boleh makan bersama. masakan saya? tak sure sebab jika kesibukan tak berupaya saya.