Tuesday, October 31, 2006

Bergema Takbir Raya





Rendang yang disediakan untuk santapan keluarga
di malam dan pagi Hari Raya.


Syawal kali ini amat bermakna buatku. Ianya dipenuhi dengan kemesraan, kasih sayang, kerinduan, persahabatan, kegembiraan dan duka. Tahun ini aku berpeluang mengenali mereka yang sealiran fikirnya denganku, berkongsi pengalaman dalam mengharungi liku-liku perjalanan di dunia yang fana ini.

AKu bersyukur, dapat bertemu kaum keluarga, sanak saudara, bertukar lawak-jenaka dalam usaha mengiratkan silaurrahim, saling faham memahami yang membibitkan rasa kasih yang lebih mendalam, kemesraan dan kerasian.

Aku dapat mencium tangan bapaku sambil memohon keampunan, bermaaf-maafan sesama sanak saudara, bersama berkongsi kegembiraan di pagi syawal dengan laungan takbir raya bergema menusuk kalbu, mengingatkan ummat perihal musuh-musuh Islam. Di pagi raya, ada yang menitiskan air mata kegembiraan dan ada yang mengeluarkan air mata berduka.


KLCC: Satu pagi sebelum pulang ke Kuantan


Sebagai 'Khalifatullah', perjalanan di dunia ini tidak sentiasa mudah. Kegembiraan tidak akan kekal. Dugaan mendatangi untuk membezakan mereka yang disebut golongan yang sabar serta berserah diri daripada mereka yang alpa dengan kesenangan dan keindahan duniawi. Cabaran demi cabaran didatangkan untuk menguji sejauh mana manusia berpegang dengan ikrar khalifahnya. Rintangan yang berupa kesenangan dan kemudaratan boleh mengikis keImanan dan ketaqwaan mereka. Ramai yang lalai dibelai syaitan sehingga tidak berupaya memikul tanggung-jawab insaniah dan tunduk kepada Yang Maha Esa.

Bergemanya takbir raya, berkumandangnya laungan "Allahu Akbar, Allahu Akbar" mengingatkan kita tentang kebesarah Illahi. Ia memperingatkan perihal perjuangan yang belum selesai. Perjuangan dalam menghadapi tipu helah syaitan dalam pelbagai bentuk termasuk melalui 'alkafirun' dan 'tentera ahzab.'

Justeru itu, dalam kegembiraan serta merayakan keupayaan melengkapkan puasa, perlulah kita menginsafi diri dan bersyukur atas nikmat yang telah Dia anugerahkan; keluarga yang soleh, hati yang tenang, kemewahan yang tidak melalaikan, ilmu yang berguna, kesihatan yang bermanfaat, sahabat andai yang bertaqwa, Taufik dan HidayahNya serta keImanan hingga ke akhir hayat.

Bersederhana, 'bermuhasabah', 'bermurakabah' dan ini akan melahirkan perasaan betapa kerdilnya diri seseorang insan berbanding dengan 'zat' Allah swt. Yang Maha Kaya.

Inilah Ramadhanku bersama keluarga dan sanak saudara, menumpang suka, berkongsi berduka. Namun ianya kami terima dengan penuh keredaan kerana sesungguhnya kemenangan adalah bagi mereka yang redha dengan ketetapan Allah dan Allah redha atas diri mereka. Wallau 'alam.


Kelisa

18 comments:

pycnogenol said...

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

" Demi Allah yang jiwaku ditangannya! Tidaklah Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan mengandungi kebaikan baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin. Jika ia memperolehi kegembiraan dia berterima kasih, bererti kebaikan baginya , dan jika ia ditimpa kesulitan, dia bersabar, bererti kebaikan baginya ".
( Riwayat Muslim )

You have summed up your entry beautifully, Ikelah. Sesungguh nya REDHA adalah jawapan dan penawar bagi segala permasaalahan dan musibah yang menimpa diri kita.

Semoga Allah memberikan ketenangan dalam hidup saudara sekeluarga. Ameen.

Anonymous said...

mama sarah mengangguk-anggukkan kepala sambil mengabsorb tulis ikelah ini.

p/s: twin tower tu memang satu je lit up ke?

dith said...

*dith sedang membayangkan Mama Sarah mengangguk2kan kepala tanda setuju*

...dan sambil mata menikmati twin tower...Nisak, itu reflection dari matahari pagi la...bukannya lampu! hehe

I love that Kelisa...so small and chic and easy manouvre...minyak so far so good..alhamdulillah semoga kereta ini mendapat keberkatan!

Ikelah said...

pycno
May Allah give us Blessings and Guidance.

mama sarah
As mentioned by dith, it was the reflection of the sunrise, our first day 'jerebu free' in KL after a heavy shower. My first time seeing the golden display and had no time to search for a better spot. exposure value cut by 2 stops, 1/15 sec, F4, ISO 800, hand held(untuk maklumat tambahan kepada jurugambar-jurugambar).

dith
thanks for the help and explanation.

jom kita berebut kelisa. ;)

Anonymous said...

catatan yg menyentuh sesiapa sahaja bila membacanya.bukan mudah meluahkan sesuatu yg cukup halus melalui baris-baris ayat, menyusun perkataan menjadi ingatan, mengakhirinya selaku panduan dan mengikatnya sebagai doa.

selamat menyambut bulan mulia ini dr ikelah & sekeluarga.

mynn said...

suka gambar KLCC tu

Anonymous said...

azahar
terima kasih. insya Allah kalau kami ke KL dan berkesempatan, kami cuba menghubungi sdr azahar. jiak tidak keberatan, no. hp ke ikelah@yahoo.com

mynn
actually not that good, sebab ada vibration at 1/15. 1. tak offkan enjin kereta sebab tau kereta parents inlaw akan lalu in a few minutes time. 2. tak de tripod 3. excited with the KLCC golden reflection.

i am wondering mengapa paul moss dan p5 tak wait for 'the moment'. i guess it is best taken from elevated ampang highway. ;)

Jo Kontan said...

1. Hand Held @ 1/15 sec!!.
You must have some steady hands bro !!


2. Anything u wud like to add on the Kelisa ? Mungkin shot taking with < 30mm range. Tuu yang nampok mata besor semacam tuu.

Anonymous said...

jo

that shot was at 28mm, go low and atabout 1 metre distance from the kelisa.

beli second hand kat KL. minyak sekarang mahal, so trajet tu hanya untuk long distance dan bila budak-budak tu balik.

macam mana dengan kereta baru tu? ;)

1/15, you kena bring both elbows to your body/chest that will stabilize your handsm,squeeze the trigger gently and not press and release(macam menembak guna firearms).

ur partner nak ambil MRCGP, u tak nak bukak buku semula ke? ;)

Anonymous said...

Good shot at a good moment there capturing the lights reflecting on the frame of KLCC. I know you have a 200mm lens but you didn`t use it. I know you could get out of the car and lean to some walls to minimize vibration.
As to the question why we haven`t taken the shot? Well, I`ve never witnesses the moment. I`m always the one driving and what I see is always what`s in front. Probably one day I`ll post a good image of light reflecting on the road.

Anonymous said...

Canggih slide kuali bergerak ni. Lebih nampak real kalau tunjuk chefnya sekali.

Syawal ini pun bermakna juga buat mummy_mira dengan kehadiran si kecil dlm keluarga kami.

Sememangnya hidup ini tak lepas dari pelbagai dugaan tetapi kadangkala terfikir juga sejauh mana diri kita mampu bersabar. Walaupun kita bebas memberikan pendapat masing-masing tetapi mesti ada batasnya.

Anonymous said...

Canggih slide kuali bergerak ni. Lebih nampak real kalau tunjuk chefnya sekali.

Syawal ini pun bermakna juga buat mummy_mira dengan kehadiran si kecil dlm keluarga kami.

Sememangnya hidup ini tak lepas dari pelbagai dugaan tetapi kadangkala terfikir juga sejauh mana diri kita mampu bersabar. Walaupun kita bebas memberikan pendapat masing-masing tetapi mesti ada batasnya.

Anonymous said...

cool blog
Please take a look at mine and link it up here if you think it of benefit.

Ikelah said...

paul moss
Thanks. My 55-200 is a slow lens and no VR. At 200, the shutter will go slower with high risk of more visible shakes. As not getting out of the car, my pak mertua will be passing by soon and i dont want him catching me not only stopping the car on the way to breakfast togeteher before leaving for kuantan but...blah blah blah.

i was driving too and it was maman who noticed it. thanks to him for identifying a great oppotunity.

i think, on saturday or sunday morning, you and p5 should wait for the KLCC moment. mana tau boleh menang contest merdeka that will be closing january next year.

tengahari besok nak masak soto, kalau paul moss dan panglime nak rasa masakan melayu, silalah pukul 1.30 pm.

mummy mira
chefnya tidak penting untuk dipaparkan.

jemput makan soto sunday 1.30pm.

"demi masa... sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yang berIman dan beramal soleh. berpesan pesan dengan kebenaran dan berpesan pesan dengan kesabaran."

sememangnya tafsiran sabar tu luas dan sesuatu itu sebaik-baiknya besederhana dan sesuatu itu ada had/batasnya. wallahu 'alam.

ifos said...

eh cop...kelisa tu kete sape?? Hehe..

Anonymous said...

anda boleh membuat tekaan anda dengan menghantar sms ke 8234:

A abah
B mak
C maman

setiap sms akan dikenakan bayaran 50 sen dan seberang laut RM2.50.

Anonymous said...

500 love making tips -
acid alkaline diet -
advanced defrag -
amazing resume creator -
anti spyware -
art of approaching -
av advance -
banish tonsil stones -
bookmarking demon -
burnthefat -
burn the fat -
carb rotation diet -
catch spouse cheating -
cb affiliate blueprints -
combat the fat -
conversationalhypnosis -
conversational hypnosis -
cure angular cheilitis -
directory of ezines -
dirty talking guide -
dish tv for pc -
dog training online -
domain sales machine -
driver robot -
earth4energy -
earth 4 energy -
easy tech videos -
eatstopeat -
eat stop eat -
error killer -
error smart -
evidence eraser -
evidence smart -
fatburningfurnace -

Anonymous said...

one week marketing -
pc on point -
pc tv 4 me -
perfect optimizer -
php link cloaker -
pick the gender of your baby -
profit lance -
public records pro -
quit smoking today -
recipe secrets -
reg clean -
regi cleanse -
registry easy -
registry winner -
reg sweep -
reverse mobile -
reverse phone detective -
richard mackenzie direct -
rocket piano -
rocket spanish -
satellite tv to pc -
smtp 2 go -
spam bully -
spyware nuker -
the bad breath report -
thedietsolutionprogram -
the diet solution program -
the stop snoring exercise program -
the super mind evolution system -
trading stock indices -
truth about abs -
turbulencetraining -
turbulence training -
twitter annihilation -